Για την πλοήγηση

Κάντε κλικ εδώ, προκειμένου να εμφανιστούν τα πλήκτρα των Social-Media. Παρακαλούμε να προσέξετε, ότι τα δεδομένα που αφορούν τοςυ χρήστες μέσω αυτών των λειτουργιών ενδέχεται να διαβιβαστούν σε τρίτους. Κάντε κλικ εδώ, προκειμένου να εμφανιστούν τα πλήκτρα των Social-Media. Παρακαλούμε να προσέξετε, ότι τα δεδομένα που αφορούν τοςυ χρήστες μέσω αυτών των λειτουργιών ενδέχεται να διαβιβαστούν σε τρίτους.
Κάντε κλικ εδώ, προκειμένου να εμφανιστούν τα πλήκτρα των Social-Media. Παρακαλούμε να προσέξετε, ότι τα δεδομένα που αφορούν τοςυ χρήστες μέσω αυτών των λειτουργιών ενδέχεται να διαβιβαστούν σε τρίτους.

Το Κέντρο αγωγής & λόγου Φωνή προσεγγίζει το κάθε περιστατικό ως μοναδικό με σεβασμό απέναντι στο παιδί και στην οικογένεια.

Η τυπική λεκτική – κινητική εξέλιξη του παιδιού...εν τάχει!

1,5 - 2 ετών

  • Αρθρώνει 20-50 λέξεις.
  • Κάνει συχνές ερωτήσεις με 2 λέξεις.
  • Σχηματίζει πρόταση με 2 λέξεις.
  • Κατανοεί σύνθετες εντολές (βάλε το πιάτο στο τραπέζι).
  • Περπατάει χωρίς βοήθεια.
  • Ανεβοκατεβαίνει σκάλες με βοήθεια.
  • Φτιάχνει πύργους με 3 κύβους.
  • Περνά χάντρες σε σχοινί.

 

2-3 ετών

  • Αρθρώνει μέχρι και 300 λέξεις.
  • Σχηματίζει πρόταση με 3 λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα.
  • Κάνει ερωτήσεις ''τι'', ''πού'', ''γιατί''.
  • Παρακολουθεί διάλογο.
  • Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες μόνο του.
  • Περπατάει στις μύτες.
  • Μουτζουρώνει χαρτιά.
  • Χτίζει πύργο με 6 κύβους.

 

3-4 ετών

  • Αρθρώνει μέχρι και 500 λέξεις.
  • Αρθρώνει σχεδόν όλα τα φωνήματα εκτός ίσως του ρ,σ,λ,ξ,ψ.
  • Αφηγείται μέρος ιστορίας.
  • Κλωτσά μπάλα.
  • Γυρνά τις σελίδες μια κάθε φορά.
  • Αντιγράφει τετράγωνο, κύκλο και μιμείται οριζόντιες γραμμές.
  • Χτίζει πύργο με 9 κύβους.

 

4-5 ετών

  • Το λεξιλόγιο φτάνει τις 1000 λέξεις.
  • Αρθρώνει όλα τα φωνήματα εκτός ίσως απο το ρ και ορισμένα φωνητικά συμπλέγματα.
  • Σχηματίζει μεγαλύτερες και πιο σύνθετες προτάσεις.
  • Τρέχει γύρω από εμπόδια.
  • Πετά μπάλα σε κατεύθυνση.
  • Κρατά το χαρτί με το ένα χέρι όταν γράφει.
  • Κόβει με ψαλίδι απλές γραμμές.
  • Σχεδιάζει κύκλους, σταυρούς.

 

5-6 ετών

  • Αρθρώνει όλα σχεδόν τα συμφωνικά συμπλέγματα.
  • Αρθρώνει πολυσύλλαβες λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί σωστά γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες.
  • Αφηγείται μια ιστορία.
  • Περπατάει ανάποδα.
  • Κάνει τούμπες.
  • Κάνει ακριβή σχέδια με κηρομπογιά
  • Δένει κορδόνια παπουτσιών
  • Χτίζει σύνθετες κατασκευές με τουβλάκια.

 

Θα πρέπει βέβαια να τονιστεί πως τα παραπάνω στάδια μπορεί να διαφέρουν από παιδί σε παιδί, καθώς καθένας μας αποτελεί μοναδική ολότητα με ξεχωριστό χαρακτήρα και ιδιοσυγκρασία.

Πάρ αυτά, σημαντικές αποκλίσεις καλό θα ήταν να επισημαίνονται.

Άλλωστε, η πρώιμη κι έγκυρη αξιολόγηση ενός παιδιού από την προσχολική κιόλας ηλικία σε συνδυασμό με την  άμεση – άρτια παρέμβαση, βοηθάει  πάντοτε στην βέλτιστη θεραπεία .

Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία

Το παιδί μου τελείωσε την πρώτη δημοτικού, αλλά δυσκολεύεται στην ανάγνωση ... Μήπως έχει Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία;

Τα τελευταία χρόνια, παιδιά τα οποία δεν έχουν κατ ουσία μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία , συχνά δυσκολεύονται στην αναγνωστική δεξιότητα και κατ επέκταση στην κατανόηση κι εν συνεχεία στην απόδοση (γραπτή ή προφορική) ενός κειμένου ή μιας ιστορίας. Υπεύθυνος αυτής της <<δυσκολίας>> μπορεί να είναι ο τρόπος εκμάθησης της αναγνωστικής διαδικασίας. Προκειμένου λοιπόν, να αναγνώσει αλλά και να γράψει κάποιος σωστά είναι απαραίτητο να έχει κατακτήσει μια ικανότητα γνωστή ως φωνολογική και φωνημική ενημερότητα. Με τον όρο αυτό εννοούμε την διάκριση των ηχητικών υποσυνόλων και των φωνημάτων της γλώσσας καθώς και τη γνώση όλων των μεταξύ τους συνδυασμών , προκειμένου να σχηματιστούν διάφορες λέξεις.  Όταν λοιπόν ένας μαθητής δυσκολεύεται να διακρίνει το φώνημα , από άποψη ηχητικής αξίας και σειράς μέσα στις λέξεις, δεν μπορεί παράλληλα να κάνει σαφή τη σύνδεσή του με τα γραπτά σύμβολα, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει αναγνωστικές δυσκολίες. Για παράδειγμα προκειμένου ένας μαθητής να διαβάσει με ευχέρεια τη λέξη <<παπί>> , θα πρέπει ήδη να γνωρίζει τον <<ήχο>> / <<φωνούλα>> του γραφήματος /π/, τον ήχο του γραφήματος /α/ , κ.ο. κ καθώς και τους αντίστοιχους συνδυασμούς Π + Α = πα / Π + Ι = πι. Ακόμη θα πρέπει το παιδί να είναι σε θέσει να σχηματίζει με ευχέρεια κι άλλες λέξεις που να ξεκινούν από [pa] και [pi], να μπορεί να βρίσκει λέξεις που να ομοιοκαταληκτούν (παπί -ταπί ) καθώς και να αντικαθιστά ένα φώνημα με κάποιο άλλο (πχ παπί , φώνημα /p/ - πανί, φώνημα /n/ )

Έτσι λοιπόν, με απλά λόγια και δίχως περίσσιες γλωσσολογικές ορολογίες, γίνεται αμέσως αντιληπτό πως η έλλειψη κάποιων βασικών δεξιοτήτων μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε <<μαθησιακά κενά>>, τα οποία με τη σειρά τους να εμφανίζουν <<μαθησιακές δυσκολίες>> στους τομείς της ανάγνωσης, της γραφής και της κατανόησης – απόδοσης.

Επομένως, μόλις διαπιστώσουμε ότι το παιδί μας <<καθυστερεί>> στην ανάγνωση, φρόνιμο είναι να απευθυνθούμε στον ειδικό προκειμένου να μας αποκλείσει ή να μας επιβεβαιώσει τον παραπάνω παράγοντα. Έτσι, αποφεύγουμε τις <<ταμπέλες>> στα παιδιά μας και προλαμβάνουμε τυχόν μαθησιακά κενά που πιθανόν να δημιουργήθηκαν από το σύστημα διδασκαλίας.

Αισθητηριακή ολοκλήρωση

Τι είναι?

Είναι η διαδικασία της επεξεργασίας των αισθητηριακών ερεθισμάτων από το κεντρικό νευρικό σύστημα, ώστε να παράγει μια προσαρμοστική αντίδραση. Με απλά λόγια, είναι η οργανική διαδικασία που ακολουθεί ένα ερέθισμα προκειμένου να διατηρηθεί η λειτουργικότητα στο άτομο σε κάθε περίσταση.

Για παράδειγμα, ο εξωτερικός ήχος ενός αυτοκινήτου είναι ηχητικό ερέθισμα το οποίο καταγράφεται . Αφού αναγνωριστεί και επεξεργαστεί, ο εγκέφαλος αποφασίζει εάν θα το αγνοήσει ή αν θα αντιδράσει σε αυτό και πως ( διαφορετική αντίδραση είναι να κλείσει κάποιος τη μπαλκονόπορτα ακούγοντας έναν έντονο θόρυβο από το να κλείσει τα αυτιά του φωνάζοντας ).

 

Ποιον αφορά?

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση αφορά τα ερεθίσματα όλων των αισθήσεων και μας ακολουθεί καθ όλη την ανάπτυξή μας. Οι αισθήσεις μας είναι η έναρξη για την ανάπτυξη όλων των υπόλοιπων δεξιοτήτων μας(κινητικές , αντιληπτικές, γνωστικές, ψυχολογικές, κοινωνικές και αυτοδιάθεσης) και η ολοκλήρωσή τους δεν είναι τεχνική ή <<πολυτέλεια>>, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για την υγεία μας.

Σε περίπτωση δυσλειτουργίας κατά την πρόσληψη - ενσωμάτωση των αισθητηριακών πληροφοριών, το άτομο εμφανίζει διαταραχές στο σχεδιασμό και στην παρουσίαση συμπεριφορών οι οποίες είναι απαραίτητες για την αντιληπτική και κινητική μάθηση.

Η αισθητηριακή ολοκλήρωσή απευθύνεται κυρίως σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, διαταραχές του φάσματος του αυτισμού, διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων, σε ενήλικες με τραύμα στον εγκέφαλο ή νοητική υστέρηση (Foster 1996),

 

Παρέμβαση

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας χρησιμοποιούνται διάφορες δραστηριότητες οι οποίες παρέχουν ευκαιρία για αυξημένη πρόσληψη ερεθισμάτων . Με αυτό τον τρόπο βελτιώνεται η ικανότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος για επεξεργασία, ενσωμάτωση και ολοκλήρωση των αισθητηριακών πληροφοριών. Αρχικά ενεργοποιούνται οι βασικές αισθητηριακές αντιδράσεις ενώ στη συνέχεια με διαβαθμίσεις χρησιμοποιούνται πιο περίπλοκες δραστηριότητες που απαιτούν αντιδράσεις σε πολλά επίπεδα. Κατά τη διαδικασία χρησιμοποιείται ειδικός εξοπλισμός που προσφέρει ειδικές κινητικές εμπειρίες. Το άτομο συμμετέχει είτε ενεργητικά είτε παθητικά.

 

Εξοπλισμός χώρου:

  • πίστα αναρρίχησης
  • κούνια
  • ισορροπιστική σανίδα
  • αιωρούμενη μπάλα
  • αιωρούμενο σχοινί με κόμπους
  • κουτί διαφόρων απτικών ερεθισμάτων
  • κουτί διαφόρων γευστικών και οσφρητικών ερεθισμάτων

 

ΠΙΣΤΑ ΑΝΑΡΡΙΧΗΣΗΣ

Οφέλη


  • κινητικός σχεδιασμός
  • έλεγχος ιδιοδεκτικών ερεθισμάτων
  • κιναισθησία
  • έλεγχος μετατόπισης κέντρου βάρους
  • ενδυνάμωση λαβής
  • ενδυνάμωση βάσης στήριξης
  • επίλυση προβλήματος
  • ανάπτυξη οπτικής αντίληψης βάθους
  • οπτική εστίαση
  • αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθηματικών αλλαγών πριν – κατά - και μετά τη χρήση της
  • ανάπτυξη εικόνας εαυτού

ΚΟΥΝΙΑ

Οφέλη


  • αιθουσαία ερεθίσματα που αφορούν την ισορροπία και τις προσαρμοστικές αντιδράσεις σε αυτά
  • έλεγχος ιδιοδεκτικών ερεθισμάτων που αφορά την κιναισθησία
  • ανάπτυξη οπτική αντίληψη (διάκριση εικόνας – φόντου, αντίληψη βάθους, προσανατολισμός κα)
  • εστίαση και διάρκεια προσοχής
  • επίλυση προβλήματος
  • αίσθηση κέντρου βάρους και διαχείριση μετατόπισης του
  • ενδυνάμωση απομονωμένων μυικών ομάδων (πχ κοιλιακοί, ραχιαίοι κ.α)
  • ανάπτυξη και διατήρηση βλεμματικής επαφής
  • αναγνώριση - έκφραση και διαχείριση των συναισθηματικών αλλαγών που προκαλεί η κούνια
  • ανάπτυξη εικόνας εαυτού

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ